Σελίδες

6 Σεπτεμβρίου 2025

Η Σάμος εκτός παιχνιδιού – Πάλι στο περιθώριο των ακτοπλοϊκών σχεδιασμών"

 

Τουλάχιστον 12,5 εκατομμύρια ευρώ δημόσιο χρήμα για νέα γραμμή Αλεξανδρούπολη – Μεστά – Πειραιά, ενώ η Σάμος συνεχίζει να αγνοείται επιδεικτικά από το κράτος

Μία ακόμη μεγάλη ακτοπλοϊκή πρωτοβουλία με τη βαριά υπογραφή του Υπουργείου Ναυτιλίας εξαγγέλλεται, αυτή τη φορά με κρατική επιδότηση ύψους 12,5 εκατομμυρίων ευρώ, με στόχο τη σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με το Σίγρι, τα Μεστά και τον Πειραιά. Και όμως: η Σάμος, ένα από τα βασικά νησιά του Βορείου Αιγαίου, μένει για άλλη μια φορά εκτός. Εκτός δρομολογίων, εκτός συζητήσεων, εκτός "αναπτυξιακού χάρτη".


Όσο το κράτος επενδύει σε υποδομές και επιδοτεί νέα δρομολόγια που εξυπηρετούν συγκεκριμένες περιοχές, η Σάμος παρακολουθεί σιωπηλά από τα αζήτητα. Κανένα πλοίο, καμία υποχρεωτική προσέγγιση, καμία πρόβλεψη για ένα νησί που βρίσκεται σε στρατηγικό σταυροδρόμι του Ανατολικού Αιγαίου.



Η νέα γραμμή, που παρουσιάζεται ως "αναπτυξιακή ανάσα", αφήνει εμφανώς απέξω ένα ολόκληρο νησί με ζωτικό τουριστικό, αγροτικό και εμπορικό δυναμικό. Ενώ η Λέσβος και η Χίος συνδέονται μέσω Μεστών και Σιγρίου, η Σάμος αγνοείται – όχι για πρώτη φορά. Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις των τοπικών φορέων και τη γνωστή γεωπολιτική σημασία της περιοχής, το νησί παραμένει "άγονη γραμμή" για το ίδιο το κράτος.


Κι όλα αυτά, την ώρα που η κυβέρνηση διαφημίζει τη γραμμή ως "στρατηγική επιλογή" για τη μεταφορά εμπορευμάτων και την ενίσχυση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ποιος ακριβώς λαμβάνει τις αποφάσεις για την "ανασυγκρότηση του Βορείου Αιγαίου", και με ποια κριτήρια;


Είναι σαφές ότι οι επιδοτήσεις και οι σχεδιασμοί έχουν "κέντρο βάρους" – και δεν είναι ούτε η ισονομία, ούτε η πραγματική στήριξη των νησιών. Η απουσία της Σάμου από τον σχεδιασμό δείχνει ένα βαθύτερο πρόβλημα: τον συγκεντρωτισμό των υποδομών γύρω από συγκεκριμένα λιμάνια και περιοχές, εις βάρος των υπολοίπων.

Η πολιτική του "δίνουμε σε αυτούς που ήδη έχουν", αφήνει νησιά όπως η Σάμος να μαραζώνουν σε ακτοπλοϊκή απομόνωση. Το μεταφορικό κόστος παραμένει υψηλό, η σύνδεση με την ηπειρωτική χώρα ασθενής, οι ευκαιρίες περιορισμένες. Πώς ακριβώς θα ενισχυθεί η νησιωτικότητα αν ο σχεδιασμός αγνοεί τα μισά νησιά;

Πού είναι οι αιρετοί της Σάμου;

Δήμαρχοι Ανατολικής και Δυτικής Σάμου:

Μήπως δεν είδαν την απόφαση για κρατική επιδότηση 12,5 εκατομμυρίων ευρώ για νέα ακτοπλοϊκή γραμμή στο Βόρειο Αιγαίο – χωρίς τη Σάμο;
Μήπως δεν άκουσαν ότι πλοία θα περνούν μπροστά από το νησί και δεν θα σταματούν;
Κι αν το είδαν και το άκουσαν, πού είναι η αντίδρασή τους;

Αντιπεριφερειάρχης Σάμου – Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου:

Ο ρόλος του δεν είναι μόνο διαχειριστικός. Είναι πολιτικός και διεκδικητικός. Πώς επιτρέπεται να προχωρά τέτοια γραμμή με τη σφραγίδα της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου (μέσω της Περιφερειακής Αρχής Μουτζούρη), χωρίς να έχει διασφαλιστεί η συμμετοχή της Σάμου;
Συμμετείχε στις διαβουλεύσεις; Διαφώνησε ή συναίνεσε σιωπηλά;

Βουλευτής Σάμου:

Έχει στη διάθεσή του το βήμα της Βουλής, τα υπουργικά τηλέφωνα και πρόσβαση σε κάθε σχεδιασμό.
Έκανε κάποια παρέμβαση; Κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή; Πήρε δημόσια θέση;

Η Σάμος δεν έχει έλλειψη προβλημάτων, έχει έλλειψη πολιτικής πίεσης.
Κι όταν οι τοπικοί αιρετοί δεν λειτουργούν ως φωνή του νησιού, αλλά ως παθητικοί παρατηρητές, τότε η Αθήνα κάνει σχέδια χωρίς… τον Σαμιώτη.

Ας το πούμε απλά:

Δεν γίνεται να βλέπουμε πλοία να σαλπάρουν από Αλεξανδρούπολη, να σταματούν σε Χίο και Λέσβο, και να αγνοούν τη Σάμο – και οι αιρετοί να συνεχίζουν σαν να μη συμβαίνει τίποτα.