Σελίδες

22 Ιουλίου 2022

Πρόταση Πάνου Πίτσιου για συμμετοχή της Λέσβου, στη διεθνή τουριστική έκθεση της Σμύρνης



 Ο Εκλεγμένος και εν αργία Πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας Μυτιλήνης, Πάνος Πίτσιος, ο οποίος κατά το παρελθόν είχε ασχοληθεί με την προβολή της Λέσβου κοινοποιεί ανοιχτή επιστολή στην οποία τονίζει ότι η τούρκικη «πελατεία» σε ότι έχει να κάνει με τον τουρισμό θεωρείται σπουδαιότερη και σταθερή και προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να γίνουν προωθητικές ενέργειες προς τα ανατολικά παράλια, αρχής γενομένης από τη συμμετοχή του νησιού στη “Διεθνή Τουριστική Έκθεση της Σμύρνης” (8 – 10 Δεκεμβρίου 2022).

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής

Λαμβάνοντας υπόψη τα μονίμως πολύ χαμηλά μεγέθη για τον εισερχόμενο τουρισμό του νησιού απ’ όλο τον κόσμο, σε σχέση με άλλους νησιωτικούς προορισμούς, μετά βεβαιότητος θα μπορούσε να υποστηριχθεί, ότι η τούρκικη “πελατεία”, αποτελεί για τη Λέσβο όλα αυτά τα χρόνια, την μακράν σπουδαιότερη και την πιο σταθερή τουριστική της αγορά.

Φέτος, μετά από τα δύο χρόνια αποχής λόγω του κορωνοϊού, η Μυτιλήνη και αρκετές άλλες περιοχές του νησιού, καταγράφουν και πάλι ικανοποιητικό αριθμό εισερχόμενων Τούρκων επισκεπτών, οι οποίοι προέρχονται από διάφορες πόλεις της γείτονος. 

Η Σμύρνη, η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Τουρκίας, με πληθυσμό περίπου σαν της Αθήνας, πάντα αποτελούσε μια αγορά – στόχο για τη Λέσβο, παρότι οι προτεραιότητες των κατοίκων της, ήταν να επισκεφθούν αρχικά τα νησιά που βρίσκονται πιο κοντά της (Χίο & Σάμο).

Πριν λίγες εβδομάδες, με πρωτοβουλία τουριστικών πρακτόρων και με χρηματοδότηση του Δήμου Σμύρνης (όπως ανακοινώθηκε), ήρθε ως μάνα εξ ουρανού, η απευθείας σύνδεση με ταχύπλοο catamaran της τούρκικης μεγαλούπολης με δύο λιμάνια της Λέσβου, γεγονός που υπό προϋποθέσεις, θα μπορούσε να συντελέσει τα μέγιστα στην αύξηση των τουριστικών ροών προς το νησί.

Από συνομιλίες με αρκετούς Τούρκους επισκέπτες προερχόμενους από τη Σμύρνη, διαπιστώθηκε ότι οι περισσότεροι καταφθάνουν στη Λέσβο με το συμβατικό τρόπο (οδικά στο Αϊβαλί και με πλοιάριο στη Μυτιλήνη), ενώ η πλειοψηφία τους δεν είναι καν ενήμερη για τη φετινή έναρξη του νέου δρομολογίου.  

Λόγω της νέας παραπάνω παραμέτρου, αλλά και ανεξάρτητα απ’ αυτήν, προκειμένου να ενδυναμωθεί η ζήτηση του προορισμού “Λέσβος” από τους κατοίκους της Σμύρνης και των γύρω περιοχών (που όλες μαζί αγγίζουν τα 10 εκατομμύρια πληθυσμού), πρέπει απαραιτήτως να υπάρξει επανεκκίνηση και μονιμοποίηση των διαφόρων προωθητικών ενεργειών προς τα ανατολικά παράλια, αρχής γενομένης από τη συμμετοχή του νησιού στη “Διεθνή Τουριστική Έκθεση της Σμύρνης” (8 – 10 Δεκεμβρίου 2022). Προηγείται χρονικά η τεράστια Γενική Έκθεση της Σμύρνης (ανάλογη της Δ.Ε.Θ. Θεσσαλονίκης), που διοργανώνεται κάθε Σεπτέμβριο, αλλά η φετινή διοργάνωση είναι αβέβαιη (μάλλον οδεύει προς ακύρωση). 

Υπενθυμίζω ότι οι στενές συνεργασίες όλων των αναπτυξιακών φορέων της Λέσβου στα τέλη της δεκαετίας του 2000, για την άψογη συμμετοχή στις κορυφαίες εκθέσεις της γείτονος, που συνοδευόταν από γιγαντιαίες επιχειρηματικές αποστολές επαγγελματιών του τουρισμού, ουσιαστικά ήταν αυτές που "άνοιξαν" την αχανή τουριστική αγορά της Τουρκίας γενικότερα και της Σμύρνης ειδικότερα, για το νησί της Λέσβου (μέχρι τότε ήταν παντελώς άγνωστη). 

Με τη συνεργασία όλων των τουριστικών φορέων παλλεσβιακής εμβέλειας (Επιμελητήριο, Ένωση Ξενοδόχων, Ένωση Τουριστικών Πρακτόρων, Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ενοικιαζομένων Δωματίων, Rent a Car, ιδιωτικοί χορηγοί, κ.ο.κ.), η Λέσβος συμμετείχε από το 2007 έως το 2015, σε μια πλειάδα ομαδικών δράσεων στη Σμύρνη και συγκεκριμένα τόσο σε μεμονωμένες επιχειρηματικές αποστολές, όσο και σε συμμετοχές στις δύο μεγάλες εκθέσεις της (Γενική & Τουριστική).    

Όλες οι παρουσίες στη Σμύρνη (αλλά και στην Κωνσταντινούπολη), ήταν σχεδόν τέλεια οργανωμένες και πληρούσαν όλα αυτά τα κριτήρια διεθνούς τουριστικού marketing, που πρέπει να ακολουθούνται στις ομαδικές παρουσίες σε τουριστικές εκθέσεις, όπως: Πλήρως στοχευμένες παρουσίες με τα ανάλογα κατά περίπτωση concepts & designs στα περίπτερα, παρουσίαση των φυσιογνωμικών χαρακτηριστικών της κάθε περιοχής, διενέργεια πρωτογενών ερευνών & marketing στην πηγή μέσω ερωτηματολογίων, κατατμήσεις αγορών και επιλογή συγκεκριμένων target groups υποψηφίων επισκεπτών βάσει ανάλυσης κινήτρων, καταγραφές σε ηλεκτρονική βάση δεδομένων των οιονεί επισκεπτών, διαγωνισμούς κοινού, γευσιγνωστικές δοκιμές προϊόντων, επιλεγμένες επιχειρηματικές συναντήσεις με μεγάλους tour operators (Mika Tur, Jolly Tours, Ani Tour, Coral Travel, κ.α.), επιβοηθητικές εκδηλώσεις με την TURSAB και άλλους τούρκικους φορείς, προώθηση των νέων εποχιακών “τουριστικών projects” του νησιού, κ.ο.κ.  

Ο ουσιαστικός στόχος από την εφαρμογή όλων των παραπάνω, ήταν η άμεση προσέλκυση Τούρκων επισκεπτών και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, γεγονός που ξεκίνησε να επιτυγχάνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον πρώτο κιόλας χρόνο και έκτοτε, αφού χιλιάδες Τούρκοι την επισκέπτονται με συνεχείς αυξητικές τάσεις (εξαιρουμένων των δύο χρόνων του covid) !!!!

Είναι βέβαιο, ότι η αυξητική αυτή τάση θα τεθεί υπό αμφισβήτηση, εάν δεν υπάρξει ανάλογη συνέχεια, αφού η παρουσία της Λέσβου μετά το 2015 στα μεγάλα τουριστικά “σαλόνια” της Τουρκίας, έχει ατονίσει πλήρως, όταν άλλοι ανταγωνιστικοί προορισμοί (που δεν αναμένουν μάλιστα τόσα οφέλη από τη γείτονα), δίνουν κάθε χρόνο δυναμικό παρόν. 

Με δεδομένη δε τη δυσκαμψία των δημόσιων και αυτοδιοικητικών φορέων να συμμετέχουν σε εκθέσεις της γείτονος (λόγω της γνωστής απαγόρευσης του Υπουργείου Εξωτερικών), καθώς και της αδρανοποίησης λειτουργίας του Οργανισμού Τουριστικής Ανάπτυξης Λέσβου (Ο.Τ.Α.Λ. Α.Μ.Κ.Ε.) ο οποίος θα μπορούσε να το αναλάβει, για να επιτευχθεί η άκρως απαραίτητη παρουσία της Λέσβου, απαιτείται ο συντονισμός και η συνεργασία όλων των αναπτυξιακών φορέων παλλεσβιακής εμβέλειας (με την ταυτόχρονη εμπλοκή ιδιωτών), προκειμένου να βρεθούν οι "έξυπνοι" τρόποι, ώστε να ξεπεραστούν τα εμπόδια αυτά (όπως γινόταν πάντοτε στο παρελθόν).

 
ΠΗΓΗ https://www.emprosnet.gr/
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧ. ΠΙΤΣΙΟΣ