5 Ιουνίου 2017

Πανελλαδικές ώρα μηδέν. Τελευταίες οδηγίες για τους υποψήφιους


Αύριο 104.965 παιδιά δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις, βάζοντας πλώρη για την υλοποίηση των ονείρων τους, με πολλή αγωνία για τα ίδια και για τους γονείς τους και πολλές προσδοκίες.

Καλώς ή κακώς όλα τα σχολικά χρόνια ετοιμαζόμαστε για αυτές τις εξετάσεις, για «να σπουδάσουμε κάτι», να «μη μείνουμε αμόρφωτοι», «να βρούμε μια δουλειά της προκοπής»… Και μπορεί η πραγματικότητα στη χώρα μας να δείχνει ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι βαθμοί στις πανελλαδικές εξετάσεις δεν υπήρξαν καταλυτικοί για τα χρόνια που ακολούθησαν, αλλά δεν παύουν να είναι ένα πολυπόθητο «εισιτήριο».


Σε μια συντονισμένη προσπάθεια ενδυνάμωσης των υποψηφίων, μετά τις τηλεφωνικές γραμμές υποστήριξης του Τζάνειου νοσοκομείου Πειραιά, η 7η Υγειονομική Περιφέρεια Κρήτης και η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης ανακοίνωσαν τη λειτουργία ανοιχτής τηλεφωνικής γραμμής ψυχολογικής υποστήριξης.

Στη γραμμή, η οποία θα λειτουργεί από σήμερα έως και την Πέμπτη 15 Ιουνίου 2017, τις ώρες 08.00 – 22.00, ειδικοί ψυχικής υγείας θα βοηθούν τους μαθητές στη διαχείριση του άγχους που βιώνουν κατά την ιδιαίτερη αυτή ψυχοπιεστική περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων.

Η ανοιχτή τηλεφωνική γραμμή θα λειτουργήσει για τους υποψηφίους όλης της Κρήτης με την υποστήριξη των δομών Ψυχικής Υγείας της 7ης Υ.ΠΕ. Κρήτης και του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων της Β/θμιας Εκπ/σης  Ν. Ηρακλείου. Τα τηλέφωνα της ανοιχτής γραμμής είναι 2813 404469 και 2813 404470.

Σύμφωνα με την κα Αλεξάνδρα Καππάτου, ψυχολόγο – παιδοψυχολόγο- συγγραφέα, μπαίνοντας σε αυτήν τη δοκιμασία, κάθε υποψήφιος πρέπει να είναι ειλικρινής με τον εαυτό του. Εξάλλου οι εξετάσεις αφορούν κυρίως τον ίδιο και κατόπιν το περιβάλλον του.

«Τους περισσότερους υποψηφίους τους καταλαμβάνει άγχος, με τις δυσάρεστες και ενοχλητικές του επιπτώσεις. Γνώριμα συμπτώματά του, μεταξύ άλλων, είναι η ταχυκαρδία, η δυσφορία στην αναπνοή, η ξηροστομία, τα κρύα άκρα, η ανασφάλεια κ.ά. Είναι ο πιο «ύπουλος» εχθρός, στον οποίο πρέπει να αντισταθούν.

Το άγχος μπορεί να τους οδηγήσει σε άρνηση και σε παθητικότητα. Επίσης είναι πιθανόν να προκαλέσει σύγχυση στις πνευματικές τους λειτουργίες, υπονομεύοντας άμεσα την επίδοσή τους. Δεν μπορεί, βέβαια, να καταπολεμηθεί από τη μια μέρα στην άλλη, όμως οι υποψήφιοι μπορούν να το εξέγξουν, εφόσον, βέβαια, ενεργοποιήσουν τις ψυχικές τους δυνάμεις και προβάλλουν σθεναρή αντίσταση» λέει η ειδικός.

Η αυτοπεποίθηση είναι το καλύτερο ενισχυτικό μέσο, γι’αυτό είναι καλό να παραδεχτούν: «Ναι, φοβάμαι τις εξετάσεις, όμως μπορώ να το καταφέρω». Οι ασκήσεις χαλάρωσης, η συγκέντρωση της σκέψης σε πράγματα που τους ευχαριστούν ή τους ηρεμούν, ένα χλιαρό ντους, λίγη μουσική, οι συζητήσεις που δεν αναφέρονται στο θέμα των εξετάσεων και η διατήρηση κάποιων καθημερινών μικροσυνηθειών βοηθούν στην ψυχική τους ισορροπία, εξηγεί η κα Καππάτου.

.Όλοι ξέρετε πόσο έχετε διαβάσει, σε ποιο βαθμό μπορείτε να αποδώσετε. Διώξτε το άγχος και γράψτε ό,τι ξέρετε

.Αποφύγετε τις συζητήσεις με συμμαθητές σας για το τι διαβάσατε και τι όχι. Μόνον πανικό μπορούν να προκαλέσουν

.Μην ξενυχτάτε την παραμονή των εξετάσεων

.Μετά από κάθε εξεταστική δοκιμασία ασχοληθείτε με ό,τι σας χαλαρώνει

.Αποφύγετε τις επαναλήψεις της τελευταίας στιγμής

Για τους γονείς

Οι γονείς έχουν συνήθως τις καλύτερες προθέσεις, αλλά συχνά συμβάλλουν καθοριστικά στην επιδείνωση του άγχους του υποψηφίου. Γι’ αυτό οφείλουν να εξασφαλίσουν ένα ήρεμο περιβάλλον στα παιδιά τους, το οποίο θα  τα βοηθά να χαλαρώνουν, μακριά από θορύβους, φασαρίες, φωνές, διδαχές, κριτικές ή απαγορεύσεις.

.Να δείχνουν υπομονή όταν γίνονται ευερέθιστα ή ξεσπούν με το παραμικρό

.Να θυμούνται ότι οι υποψήφιοι χρειάζονται συμπαράσταση και ενθάρρυνση και όχι υπερπροστασία και υπερβολές

.Να μη μεταδίδουν το άγχος τους – ας μην ξεχνούν ότι τα παιδιά έχουν, ήδη, το δικό τους. Αντίθετα θα τα βοηθήσουν, αν τους τονίζουν ότι στη ζωή μετρά η προσπάθεια και ότι πρέπει να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε οποιοδήποτε αποτέλεσμα

.Να μη συνδέουν την επίδοση στα μαθήματα με τη σχέση τους με το παιδί. Είναι σφάλμα να πιστεύουμε και να καλλιεργούμε στα παιδιά την πεποίθηση ότι αποκλειστικά και μόνο η εισαγωγή τους σε μια ανώτατη βαθμίδα εκπαίδευσης θα τους εξασφαλίσει υποχρεωτικά την επιτυχία στη ζωή τους, υπογραμμίζει η ειδικός. Έχει αποδειχθεί ότι η επιτυχία στη ζωή δεν είναι συνώνυμη με την απόκτηση ενός πτυχίου.

healthmag.gr