4 Απριλίου 2017

Με «ευλογίες» Τσακαλώτου οι αποκρατικοποιήσεις


Οδηγίες στο ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει και μάλιστα άμεσα τις διαδικασίες για την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου αποκρατικοποιήσεων (Asset Development Plan) έδωσε ο βασικός του μέτοχος, δηλαδή το υπουργείο Οικονομικών, στα μέσα της εβδομάδας. Κι έτσι την Παρασκευή αποφασίστηκε από το Δ.Σ. του Ταμείου να γίνει δημόσια πρόσκληση για πρόσληψη στρατηγικών και χρηματοοικονομικών συμβούλων για την αξιοποίηση και των ενεργειακών του συμμετοχών αλλά και των άλλων περιουσιακών του στοιχείων
. Οι σύμβουλοι αυτοί θα προτείνουν τους βέλτιστους τρόπους αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του Ταμείου και ειδικότερα του 17% της ΔΕΗ, του 65% της ΔΕΠΑ, του 35% των ΕΛΠΕ, του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, του 25% της ΕΥΑΘ, του 11% της ΕΥΔΑΠ και του 5% του ΟΤΕ. Το χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ παραμένει έτσι εν πολλοίς αμετάβλητο με εξαίρεση τα δικαιώματα ψήφου των ΕΛΤΑ (90%) που περνούν στο υπερταμείο και, ενδεχομένως, τα δέκα περιφερειακά λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος, για τα οποία ακόμα όμως το επακριβές καθεστώς κυριότητας, διαχείρισης και αξιοποίησης δεν έχει προσδιοριστεί. Με δεδομένο πως το ΤΑΙΠΕΔ πρέπει να συγκεντρώσει φέτος 2,5 δισ. ευρώ και ότι το επικείμενο οικονομικό κλείσιμο της Fraport θα φέρει μόνον 1,23 δισ., προκύπτει λίγο-πολύ τι άλλο θα επιχειρηθεί να κλείσει: η παράταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελευθέριος Βενιζέλος» απ’ όπου αναμένονται περί τα 550 εκατ. (άλλο εάν τα μισά τα δίνει το Δημόσιο στον εαυτό του...), η πώληση του 5% του ΟΤΕ και ενδεχομένως το Ελληνικό για να καταβληθεί η πρώτη δόση των 300 και εκατομμυρίων. Οψόμεθα.

Μελετώντας

κανείς σε πιο μακροπρόθεσμη βάση την εξέλιξη των τιμών των πλοίων, τόσο στα φορτηγά όσο και στα δεξαμενόπλοια, μπορεί να αντιληφθεί το βάθος της κρίσης που ακολούθησε αμέσως μετά την κρίση του 2008. Κι αυτό γιατί και οι δύο κατηγορίες ποντοπόρων εμφανίζουν αποτιμήσεις που κινούνται στα επίπεδα εκείνων του 2000. Το θετικό είναι ότι ανάκαμψη μετά τις πιέσεις που δέχθηκαν πέρυσι δείχνουν τελευταία οι ναύλοι και οι αξίες και των δεξαμενοπλοίων και ειδικά των clean tankers, των πλοίων δηλαδή μεταφοράς διυλισμένων πετρελαιοειδών. Και βεβαίως και των φορτηγών.

Xάθηκε η ουσία...

Οποιος μπορεί να δει με καθαρό μάτι τις εξελίξεις στην επόμενη ενεργειακή μέρα της χώρας, αντιλαμβάνεται ότι με τα δεδομένα της εγχώριας αγοράς ηλεκτρισμού, η κυβέρνηση θα έπρεπε, αντί να δώσει τη μάχη χαρακωμάτων για να μην πουληθούν υδροηλεκτρικά, να διαπραγματευθεί τη στήριξη του λιγνίτη ως στρατηγικού καυσίμου, διεκδικώντας δωρεάν δικαιώματα ρύπων. Να διασφαλίσει δηλαδή τη λιγνιτική παραγωγή, άσχετα από το εάν θα προέρχεται από ιδιώτες επενδυτές ή από τη ΔΕΗ. Γιατί έτσι θα διασφάλιζε την επάρκεια, που αποτελεί και το βασικό ζητούμενο. Αντ’ αυτού, αυτό το οποίο παρατηρεί κανείς τις τελευταίες μέρες είναι απλώς την άσκηση επικοινωνιακής πολιτικής και τίποτα περισσότερο. Δηλαδή, η ουσία χάνεται, προς όφελος των εντυπώσεων...

Ετσι λύνονται τα εμπόδια...

Με τη λύση των αναλογικών διοδίων που υποστηρίζει το υπουργείο Mεταφορών και κοινή ομάδα εργασίας υπουργείου-ΤΑΙΠΕΔ θα επιχειρηθεί να υπερκεραστούν τα εμπόδια για την παραχώρηση της Εγνατίας. Δηλαδή για την προκήρυξη διαγωνισμού, διότι το ποιοι και πότε θα ενδιαφερθούν με δεσμευτικές προφορές είναι πιθανόν να μην το μάθουμε πριν από το 2018. Αλλωστε και το υπουργείο υπολογίζει πως θα μπορεί να έχει σε λειτουργία σύστημα αναλογικών διοδίων κάπου στα τέλη του επόμενου έτους. Αλλά οι διαδικασίες πρέπει να ξεκινήσουν το γρηγορότερο. Λεπτομέρεια κρίσιμη: το ΤΑΙΠΕΔ κατόπιν συνεννόησης με τα υπουργεία Mεταφορών και Oικονομικών θα προκρίνει και θα υποστηρίξει τη λύση μετατροπής της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» σε εποπτική αρχή της παραχώρησης, κάτι που διασφαλίζει τους εργαζομένους της και την βιωσιμότητά της. Ή τουλάχιστον αυτό επιδιώκεται...

«Διαζύγιο» στην κινεζική Fosun

Ακούγεται μακρινό και αδιάφορο αλλά στην πραγματικότητα κάθε άλλο παρά έτσι είναι. Ειδικά αν αναλογιστεί κανείς τις επενδύσεις της κινεζικής Fosun στην Ελλάδα (Folli Follie, Ελληνικό, Club Med κ.λπ.). Τι μαθαίνουμε; Οτι ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Fosun Group, Λιανγκ Σιντζούν, παραιτήθηκε από τη θέση του επικαλούμενος προσωπικούς λόγους – για την ακρίβεια λόγους υγείας. Για όσους δεν το γνωρίζουν, ο Λιανγκ ήταν συνιδρυτής της Fosun, πίσω στο 1992, μαζί με τον συμμαθητή του, Γκάο Γκουάνγκτσανγκ. Ο Γκάο, σε εσωτερικό μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προς το προσωπικό του ομίλου, αποκάλυψε, όμως, πως αυτή ήταν μια κοινή τους απόφαση που ελήφθη πριν από ένα μήνα, έπειτα από ένα δείπνο τριών ωρών. Και μετά ο Γκάο έγραψε και μια σπόντα: «Πάντοτε κοιτάω πώς θα πάω σε ολοένα και μεγαλύτερα ύψη, ξεχνώντας να λάβω υπόψη τα συναισθήματα των άλλων. Νόμιζα πως θα κινούμαστε πάντοτε προς τα εμπρός, αλλά ίσως κάποιοι από τους συναδέλφους μας να πρέπει να κάνουν ένα διάλειμμα για να ξεκουραστούν». Επεται, άραγε, συνέχεια; Σε κινεζικό επίπεδο, δεν το γνωρίζουμε. Ενδιαφέρον, πάντως, θα έχει να δούμε αν θα επηρεαστούν τα επόμενα βήματα της εταιρείας εκτός συνόρων. Θυμίζουμε ότι στην περίπτωση της Ελλάδας υπάρχει ανοικτό το μέτωπο της Εθνικής Ασφαλιστικής, για την οποία η Fosun έχει εκφράσει ενδιαφέρον.

Έντυπη