23 Απριλίου 2017

Κρουαζιέρα: Οι προσδοκίες για τη σεζόν, οι Κινέζοι τουρίστες και οι επενδύσεις που δεν έγιναν


Tης Βασιλικής Κουρλιμπίνη

Μια δύσκολη σεζόν περιμένει φέτος το χώρο της κρουαζιέρας, καθώς ο αποκλεισμός της Τουρκίας και της Αιγύπτου από τα προγράμματα πολλών μεγάλων ομίλων του κλάδου έχει επηρεάσει σημαντικά και τα ελληνικά λιμάνια. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων, τη σεζόν αυτή αναμένονται κατά 23% λιγότερες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων σε σχέση με πέρσι, εξέλιξη που έχει προκαλέσει μεγάλη ανησυχία στην εγχώρια αγορά.


Η πτωτική τάση στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων είχε γίνει εμφανής ήδη από την αρχή της χρονιάς, οπότε και παρατηρήθηκε η πρώτη συρρίκνωση των προγραμμάτων με σταθμούς λιμάνια της ανατ. Μεσογείου (κυρίως Ελλάδα και Τουρκία) και μετατόπιση του ενδιαφέροντος σε ταξίδια με «πυρήνα” την Ισπανία και την Ιταλία. Το μόνο ενθαρρυντικό στην παραπάνω σημαντική κάμψη είναι πως η πτώση στον αριθμό των επιβατών θα είναι μικρότερη, περίπου 14% δείχνουν οι εκτιμήσεις, υπό την προϋπόθεση βέβαια πως επιτευχθούν υψηλές πληρότητες και τα πλοία φθάσουν γεμάτα στα ελληνικά λιμάνια.

Στελέχη που γνωρίζουν καλά το χώρο της κρουαζιέρας κάνουν λόγο για μια μεγάλη χαμένη ευκαιρία όσον αφορά την ισχυροποίηση της ζήτησης για ελληνικούς προορισμούς. Οι αναταραχές στην Τουρκία πέρσι- μετά την επιχείρηση πραξικοπήματος και τις τρομοκρατικές επιθέσεις- είχαν μετακινήσει την ζήτηση προς τη χώρα μας, ενώ οι εταιρείες είχαν αναδιαμορφώσει τα πακέτα τους, βάζοντας στο πρόγραμμα περισσότερα ελληνικά λιμάνια. Αυτό όμως αποδείχθηκε τελικά πως ήταν μια λύση «έκτακτης ανάγκης” που δεν επαναλαμβάνεται φέτος. Όπως εξηγούν φορείς της αγοράς, παρά το γεγονός πως η Ελλάδα έχει να προσφέρει επιλογές προορισμών, η απουσία κατάλληλων υποδομών στα περισσότερα νησιά καθιστά αδύνατη την προσέγγιση των νέων μεγαλύτερων πλοίων. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που τα πακέτα προς την Ελλάδα (που μέχρι τώρα γίνονταν συνδυαστικά με την Τουρκία) γίνονται όλο και λιγότερα.

Η Ελλάδα βέβαια δεν έχει φύγει από το «μάτι” των μεγάλων ομίλων και αυτό κρατά ακόμη ζωντανές τις ελπίδες των επιχειρήσεων του κλάδου. Η CruisewayTravel, αποκλειστική αντιπρόσωπος της Costa Cruises στην Ελλάδα, παρουσιάζει στις αρχές Μαΐου το «Costa Luminosa” που θα πραγματοποιεί 7/8 ήμερες κρουαζιέρες με επιβίβαση και αποβίβαση από τα λιμάνια του Πειραιά και του Κατάκολου κάθε Τρίτη (από τις 2 Μαΐου έως και τις 26 Δεκεμβρίου 2017) προς την Αδριατική και το Ιόνιο.

Μικρό καλάθι για έσοδα

Το 2016 οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ήταν συνολικά 4.093 (από 4.375 αφίξεις το 2015), με 5,05 εκατ. επισκέψεις επιβατών έναντι 5,12 εκατ. επισκέψεων επιβατών το 2015. Το 90,9% των επιβατών ήταν διερχόμενοι επισκέπτες, οι οποίοι κατά μέσο όρο πραγματοποίησαν 1,5 στάσεις σε ελληνικά λιμάνια, έναντι 2 το 2015. Οι εισπράξεις από την άλλη πλευρά ανήλθαν σε 509 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 1% σε σχέση με το 2015.

Οι φετινές προσδοκίες για τα έσοδα δεν είναι μεγάλες, αφού ο κύριος όγκος των επιβατών κρουαζιέρας δεν επιβιβάζεται στην Ελλάδα (αφήνοντας περισσότερα χρήματα σε διανυκτέρευση, εστίαση και αγορές), αλλά κάνει στάσεις στα λιμάνια. Σύμφωνα με την ΤτΕ, πέρσι κατά μέσο όρο οι διερχόμενοι ταξιδιώτες δαπάνησαν 65 ευρώ σε κάθε λιμάνι προσέγγισης, όταν η δαπάνη στα ελληνικά λιμάνια επιβίβασης ήταν σχεδόν διπλάσια και αντιστοιχούσε κατά μέσο όρο σε 139 ευρώ.

Οι προσπάθειες των φορέων του κλάδου για ανάκαμψη δεν σταματούν. Στο επίκεντρο μπαίνει η αγορά της Κίνας που εξελίσσεται σε «ταξιδιωτική υπερδύναμη”, με όλο αυξανόμενο διαθέσιμο budget. Την Παρασκευή η εταιρεία Celestyal υποδέχθηκε το πρώτο κινέζικο γκρουπ τουριστών κρουαζιέρας. Οι 250 Κινέζοι τουρίστες θα πραγματοποιήσουν τετραήμερη κρουαζιέρα σε  Μύκονο, Σάμο, Ηράκλειο και Σαντορίνη ενώ μετά την επιστροφή τους θα παραμείνουν για λίγες μέρες στην Αθήνα. Ήδη έχει προγραμματιστεί για το επόμενο διάστημα η έλευση 2.000 Κινέζων τουριστών κρουαζιέρας.

Η προσέλκυση επιβατών από την Κίνα, που φαίνεται πως προτιμούν τα ελληνικά νησιά και ειδικά τη Σαντορίνη, δεν είναι καινούργια προσπάθεια, όμως σταδιακά δείχνει να μπαίνει σε καλύτερες βάσεις. Σύμφωνα με μετρήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, τα χρήματα που δαπανούν οι Κινέζοι για διακοπές διεθνώς αυξήθηκαν κατά 12%, ενώ ο αριθμός των εξερχόμενων ταξιδιωτών αυξήθηκε κατά 6% σε 135 εκατ. το 2016.

capital.gr