20 Μαρτίου 2017

Ή στραβός είναι ο αιγιαλός ή στραβά αρμενίζουμε-Οι ακτές μας παραμένουν απροστάτευτες


Εβδομήντα επτά χρόνια από την πρώτη φορά που η ελληνική πολιτεία αποφάσισε να καθορίσει και να προστατεύσει τον αιγιαλό με τον αναγκαστικό νόμο 2344/40 και 16 χρόνια μετά τις νέες ρυθμίσεις του 2001, η Ελλάδα σήμερα δεν έχει χαραγμένο αιγιαλό, παρά μόνο για αποσπασματικά τμήματα, τα οποία προσεγγίζουν το 20% του συνόλου.

Η διαδικασία χάραξης του αιγιαλού παίρνει διαρκώς παρατάσεις, παραμένοντας στο… συρτάρι, με την αιτιολογία ότι οι κτηματικές υπηρεσίες είναι υποστελεχωμένες και οι υπάλληλοι δεν επαρκούν για την ολοκλήρωση του έργου. Ετσι η… αποτύπωση της ακτογραμμής έχει πλέον μετατεθεί για το 2018, ενώ θα έπρεπε να είναι έτοιμη από τον Αύγουστο του 2016.
Ως τότε θα πρέπει η προκαταρκτική γραμμή που έχουν ετοιμάσει, ήδη από το 2008, οι υπηρεσίες του Κτηματολογίου (νυν ΕΚΧΑ – Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση) να διορθωθεί από τους κτηματικούς υπαλλήλους στα σημεία όπου διαπιστώνονται προβλήματα και να γίνει οριστική. Διαφορετικά, ο νόμος ορίζει ότι η προκαταρκτική γίνεται αυτόματα και οριστική, με ορατό τον κίνδυνο να εμφανιστούν προβλήματα αντίστοιχα με όσα ανέδειξε η ανάρτηση των δασικών χαρτών, όπου επιδοτούμενες αγροτικές εκτάσεις εμφανίζονται ως δασικές.
Και αυτό διότι η προκαταρκτική χάραξη του αιγιαλού αφενός έγινε βάσει φωτοερμηνείας, οπότε είναι πολύ πιθανό να υπάρχουν λάθη, και αφετέρου ολοκληρώθηκε μία δεκαετία πριν, άρα πολλά μπορεί να έχουν αλλάξει στις παραθαλάσσιες περιοχές-φιλέτα.
Με ρυθμούς αραμπά
Το έργο όμως προχωρεί με τον… αραμπά. Οι ορθοφωτοχάρτες, στους οποίους έχει χαραχθεί η οριογραμμή του αιγιαλού, είχαν παραληφθεί από τις κτηματικές υπηρεσίες το 2014, όμως ως σήμερα τίποτε δεν έχει γίνει. Σύμφωνα με ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, οι υποστελεχωμένες περιφερειακές διευθύνσεις δημόσιας περιουσίας δίνουν προτεραιότητα στα αιτήματα χάραξης αιγιαλού για επενδύσεις, εκδόσεις οικοδομικών αδειών κ.ά. «Με αυτόν τον τρόπο, ελέγχεται και διορθώνεται η προκαταρκτική γραμμή του αιγιαλού, αλλά… κατά τόπους» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Το ΓΕΕΘΑ (Γενικό Επιτελείο Εθνικής Αμυνας) πάντως, το οποίο παρέλαβε τα υπόβαθρα της προκαταρκτικής οριογραμμής του αιγιαλού, υπέδειξε στα τέλη Ιουνίου 2015 στις Κτηματικές Υπηρεσίες τα τμήματα της οριογραμμής που πρέπει να εξαιρεθούν από την ανάρτηση για λόγους εθνικής ασφάλειας. «Οι υπηρεσίες προσπαθούν να εξετάσουν συνολικά το έργο, αλλά δεν έχουν επαρκή στελέχωση» σχολιάζει πηγή του υπουργείου Οικονομικών.
Ετσι η οριστικοποίηση της χάραξης έχει μπει στον «αυτόματο πιλότο», με κίνδυνο η προκαταρκτική γραμμή να γίνει αυτόματα οριστική, χωρίς τις απαραίτητες διορθώσεις. Κι όμως, όλοι συμφωνούν ότι η οριοθέτηση του αιγιαλού πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα για τη διασφάλιση και την καταγραφή της κοινόχρηστης περιουσίας και των δημοσίων κτημάτων, καθώς και για την ορθή διαχείριση και προστασία της παράκτιας ζώνης και των οικοσυστημάτων της.
Αλλωστε, αν δεν υπάρχει οριοθέτηση της ακτογραμμής τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται. Για παράδειγμα, δεν μπορεί να ολοκληρωθεί το Κτηματολόγιο, καθώς η χάραξη του αιγιαλού είναι απαραίτητη για να καθοριστούν τα όρια των ιδιοκτησιών προς τη θάλασσα. Επίσης, υπάρχει αδυναμία στην ολοκλήρωση του χωροταξικού σχεδιασμού για την παράκτια ζώνη. Παράλληλα, είναι ανεπαρκής η προστασία των ακτών από τις αυθαίρετες καταλήψεις και παρεμβάσεις, καθώς για την επιβολή κυρώσεων σε αυθαιρετούχους ή για έκδοση πρωτοκόλλων κατεδάφισης αυθαίρετων κατασκευών στις ακτές κ.λπ. απαιτείται καθορισμός αιγιαλού και παραλίας.
Το ΒΗΜΑ